logo
Kontakt

Zmiany w sposobie potwierdzania transakcji internetowych kartami od 1 stycznia 2021 r.!

23
12.2020

Od 1 stycznia 2021 r. zmiany w sposobie potwierdzania transakcji internetowych kartami!

Od 1 stycznia 2021 r. dla płatności internetowych kartą będzie wymagane dodatkowe zabezpieczenie w postaci kodu PIN, który będzie przypisany na stałe do karty i który trzeba ustawić na portalu kartowym Kartosfera. Pamiętaj, aby ustawić go przed 31.12.2020 r.! Niewprowadzenie kodu PIN, będzie skutkowało tym, że transakcja nie zostanie uwierzytelniona, a tym samym będzie nieskuteczna.

Dodatkowe zabezpieczenie jest skutkiem nieustannego rozwoju systemów bankowości internetowej i nowoczesnych metod płatniczych. Banki na całym świecie pracują nad udoskonalaniem systemów zabezpieczeń. Rozwiązania, które oferują klientom muszą spełniać najwyższe wymogi bezpieczeństwa.

 

Jakie czekają nas zmiany?

Aktualnie, podczas dokonywania płatności kartą przez Internet, w momencie finalizacji zamówienia, na podany numer telefonu otrzymujemy jednorazowy kod 3D Secure. Od 01.01.2021 r. dodatkowo będziemy musieli potwierdzić transakcję kodem PIN.

 

Podsumowując, po zmianach, przy płatności internetowej kartą, podajemy:

  1. dane karty (nr karty, datę ważności, kod CVC2/CVV2),
  2. 4-cyfrowy poufny kod e-PIN,
  3. kod autoryzacyjny wysłany na telefon w wiadomości SMS po weryfikacji numeru e-PIN.

 

Jak ustawić kod PIN na portalu Kartosfera?

Kod PIN będzie ustalany przez Klienta jednorazowo i skutkować będzie dla wszystkich posiadanych kart oraz wydanych w przyszłości.

1. Zaloguj się na portal www.kartosfera.pl.

  • Jeżeli nie pamiętasz hasła skontaktuj się z bankiem, możliwe formy kontaktu znajdziesz TUTAJ.
  • Jeśli logujesz się do portalu po raz pierwszy, kliknij w „Zarejestruj się”.
  • Szczegóły znajdziesz w Podręczniku użytkownika.

2. Wejdź w zakładkę 3D Secure.
3. Wpisz wymyślony przez siebie kod PIN
4. Potwierdź przyciskiem Akceptuj
5. Wprowadź hasło otrzymane w SMS.
6. Kliknij Potwierdź.

Prawidłowo zakończona operacja powinna zakończyć się komunikatem „Odpowiedź na pytanie uwierzytelniające została ustawiona”. Kod PIN możesz w każdej chwili zmienić postępując zgodnie z powyższą instrukcją. Do zatwierdzania transakcji obowiązuje ostatnio ustawiony PIN.

Zobacz również szczegółową instrukcję Jak nadać PIN w KartoSFERZE.

Sprawdź jak wygląda uwierzytelnienie transakcji przy użyciu dwuskładnikowej usługi 3DS w grupie BPS klikając TUTAJ.

 

Dlaczego wprowadzamy zmiany?

Do wprowadzenia zmian Bank jest zobowiązany przepisami prawa, które wprowadzają obowiązek stosowania silnego uwierzytelnienia podczas dokonywania płatności elektronicznych.

Te przepisy znajdziesz w znowelizowanej ustawie o usługach płatniczych (wdrażającej wymogi Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. – tzw. dyrektywy PSD2) i w Rozporządzeniu Delegowanym Komisji (UE) 2018/389 z dnia 27 listopada 2017 r.

 

Co to jest silne uwierzytelnienie?

Silne uwierzytelnienie klienta ma zwiększyć bezpieczeństwo korzystania z usług płatniczych oferowanych elektronicznie i tym samym ograniczyć możliwości wystąpienia oszustw związanych z tymi usługami.

 

Silne uwierzytelnienie polega na użyciu co najmniej dwóch z trzech elementów:

  • wiedza o czymś, o czym wie wyłącznie klient (np.  hasło),
  • posiadanie czegoś, co posiada wyłącznie klient (np. kod SMS, aplikacja mobilna do powiadomień)
  • cechy charakterystyczne klienta (np. biometria).

Każda z tych metod jest od siebie niezależna, co zwiększa jej skuteczność.

 

 

Zobacz także